Pedro Opeka ti da krila, ne Red Bull

5.5.2015 / 06:02 Komentiraj
Hiperprodukcija humanitarnosti je resno načela njeno vrednost. Kupim, porabim, zavržem. Organiziram, izrabim, pozabim.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Marketinški guruji nas v to prepričujejo že dolgo. Potrebuje strateško načrtovanje, tržne prijeme, medijsko podporo — in če nam je sreča naklonjena, tudi veliko naravnih in drugih opaznih nesreč.

Če humanitarnosti dodate pridobitno dejavnost, postane tržno blago. Njena cena se spreminja glede na medijsko pozornost, pomembnost donatorjev in geografsko lokacijo. Skrite ali pozabljene katastrofe so pogosto hujše od tistih, v katere je uprta pozornost javnosti? A komu mar? Peščici teoretikov in zanesenjakov, ne pa tudi humanitarnim zvezdam. Zvezde ne iščejo zapletenih rešitev, ne ozirajo se na humanitarna načela, ampak ubirajo bližnjice — zberejo in razdelijo. Vseeno je, kaj zberejo, in vseeno je, kako razdelijo. Mediji jih imajo radi. Mediji jim dvigajo vrednost. Različne zvezdice, klubi in lože, zbirateljske akcije za posameznika, najraje otroka.

Humanitarnost je običajno blago

Humanitarnost je zapakirana v resničnostne šove in različne prireditve, ki morda stanejo več kot zbrana pomoč sama. Če se ne bi mnogi odrekli honorarjem oz. poštenemu plačilu za opravljeno delo, bi bila humanitarnost v rdečih številkah.

Ne smemo za to kriviti medijev. Oni kujejo svojo malo srečico s prodajanjem zgodb s kratkim rokom trajanja. Kmalu potrebujejo novo zgodbo. Povpraševanje torej obstaja. Od današnjih prekernih novinarjev ne moremo pričakovati, da se bodo pretirano posvečali teoriji humanitarnosti in pomenu načel. Vzamejo, kar jim ponudiš. Na različne načine izmerijo odmevnost zgodbe in dobijo kliše, ki ga nekaj časa izrabljajo. Potem poiščejo novega.

Hiperprodukcija humanitarnosti je resno načela njeno vrednost. To je tako kot s poceni orodjem v diskontnih trgovinah: stane malo in tudi traja malo, je torej malo vredno. Kdor hoče kvaliteto, bo plačal več in dobil več. Kupiti mora profesionalno orodje. Načelo sam svoj mojster je s poceni izdelki in s primernim trženjem premagalo kvaliteto. Kupim, porabim, zavržem. Organiziram, izrabim, pozabim.

Solidarnost in empatija

Težko bi dokazali, da je normalen človek rojen brez občutka za solidarnost in empatijo in da ne premore velike mere naivnosti. Nasprotno: solidarnost je vgrajena v družbeni kod, le da se v različnih okoljih in časih različno odraža. Empatija je primarna: lahko se razvije močneje, če je posameznik deležen družinske in družbene stimulacije, v določenih okoliščinah pa lahko tudi povsem zamre. Toda pustimo teoretski razmislek psihologiji, skrajnosti pa psihiatriji. Prav zato pa je lov — fundraising — tako preprost in hkrati tako moralno sprijen.

Henry Dunant in Florence Nightingale veljata za začetnika ustvarjalnega razmišljanja o postavitvi humanitarnih sistemov, povezanih z državo. Njuna načela so temeljila na usposobljenih prostovoljkah in prostovoljcih. Večina današnjega humanitarnega dela pa temelji na profesionalcih, ki si s tem služijo kruh in še kaj več.

Klonirajmo model Pedra Opeke

Danes se lahko vsakdo vključi v zbiranje zamaškov, pomaga družini, ki je ta teden na sporedu, lahko je boter in pošlje otroke na letovanje. Letovišča, ki od tega živijo, so še kako hvaležna, saj bi sicer morala zapreti vrata.

Toda otrokom nismo pomagali trajno. Vrnejo se tja, odkoder so prišli — in to brez orodij, ki bi jim pomagala, da se izvlečejo iz socialne luknje. Pojedli so torto, ki pa je je zmanjkalo.

Lahko tečem v petkah, bos ali našemljen. S tekom, hojo, kolesarjenjem lahko podprem ta ali oni cilj. Na tisoč in en način se lahko nahranim z občutkom, da sem dober človek in da sem naredil nekaj dobrega.

Toda to še ni prostovoljstvo. S tem sicer ne bi bilo nič narobe, če ne bi ob posameznih drevescih, ki jim dajemo oporo, spregledali gozda, ki potrebuje pomoč.

Vendar obstaja model, ki je veliko več od tega: Madagaskar, Pedro Opeka. To je celostni model humane pomoči, ki gradi na notranji moči skupnosti, da se postavi na svoje noge in prevzame skrb zase in za druge. Brez dvoma je to humanitarni projekt 21. stoletja, ki bi ga Slovenija lahko izvažala kot svojo učinkovito razvojno pomoč — če seveda ne bi politiki vztrajali pri enodnevnih zvezdicah in kratkočasnih medijsko vidnih dogodkih.

Podarjena krila

Za konec pa še ta zgodba:

Deklica zelo rada teče. V klubu, ki je brezplačen. Imajo trenerja prostovoljca, ki veliko ve o teku in to deli z drugimi. Je pa tudi polna empatije in čuta za solidarnost. Tako si je zaželela na humanitarni tek Wings for Life World Run.

Udeleženci s štartnino podpirajo švicarsko fundacijo Wings for Life, ki raziskuje rehabilitacijske možnosti za poškodovano hrbtenjačo. Humano, potrebno in čestitke vsem, ki so istočasno tekli na 35 lokacijah po svetu. Njihova štartnina bo pomagala raziskovalcem, raziskovalci bodo pomagali pomoči potrebnim.

Deklica se je skratka hotela prijaviti. Njena mama je že skoraj vplačala štartnino, ko sta na koncu prijave naleteli na presenečenje: organizator ima pravico prodati podatke udeležencev v komercialne namene, med drugim tudi multinacionalki Red Bull.

Tako se je deklica, ki ni niti na Facebooku ne Twitterju in noče imeti pametnega telefona, odločila, da ne bo tekla — čeprav je v to vložila čas in si je zares želela. Prodaja osebnih podatkov skozi humanitarni tek je proti njenim načelom.

Ni pa to proti načelom multinacionalke, ki je ne moremo kriviti, da uporablja najsodobnejša komunikacijska orodja za pridobivanje potencialnih strank. To je njen posel. Prodaja kofeinski napitek, ki ga svobodno kupi vsak, ki to želi. Multinacionalka pospešuje prodajo. In stavi na naivnost.

Humanitarnost ni zgolj posel kot vsak drug. Humanitarnost so načela. Če se načela pridobitnosti in nepridobitnosti pomešajo, dobimo nemoralno zgodbo.

Resnična humanitarnost 21. stoletja je madagaskarski model. Opeka je dal krila mnogim in ti jih zdaj dajejo naprej.

Dajejo, ne prodajajo!

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE