Žižek Dolar Zupančič: Laž Live in Ljubljanska Drama

3.3.2015 / 22:00 Komentiraj
“Lakanovska trojka” predava/debatira v živo o lažeh/laganju na velikem odru SNG. Spremljamo/spremljajte sproti.
NAROČI SE PRIJAVI SE

  • Imena kot Slavoj Žižek, Mladen Dolar in Alenka Zupančič kot sinonim za pop filozofijo pritegujejo radovedneže in strokovnjake, staro in mlado, intelektualce in prizemljene.
  • Dvorana je razprodana. Prireditelji pravijo, da bi lahko razprodali tudi Gallusovo dvorano v CD, če bi se prej spomnili.
  • Napovedane, izhodiščne teme: 1. Kako lahko lažemo z resnico. 2. Zakaj ima resnica strukturo fikcije. 3. Zakaj lažemo iz vljudnosti. 4. Kako so fantazme in iluzije povezane z realnostjo. 5. Kako lažno vstopa v realnost sodobne politike, religije…
  • Prireditev lahko spremljate tudi na livestreamu MMC RTV Slovenija in na Radiu Ars.
  • Dogodek v okviru Fabule, “festivala literatur sveta” moderira Žižkova soproga dr. Jela Krečič.
  • Dogajanje na prireditvi bomo posodabljali vsakih nekaj minut — oz. na toliko časa, kot bo pač nekaj zanimivega.

Mladen Dolar, voditeljica Jela Krečič, Alenka Zupančič, Slavoj Žižek. V ozadju odra publika na dodatnih sedežih. — [Fotografija: Marko Crnkovič/Fokuspokus.]

Tekst je bil po predavanju rahlo korigiran in editiran tako, da si posamezne pasaže sledijo po padajočem vrstnem redu od zadnje proti začetku.

Debata

Voditeljičino vprašanje za Alenko Zupančič: Zakaj ima resnica strukturo fikcije?

Kaj je kriterij? To se zgodi v trenutku, ko je proizveden učinek resnice. Zamakne, premakne to, kar je prej zgledalo kot navadna realnost. Ne moremo nekomu vnaprej povedat, kaj pomeni biti zaljubljen, ko pa to doživi, pa takoj razume.

Voditeljičino vprašanje za Mladena Dolarja: Beneški trgovec, Shylock.

Sklicuje se na sv. pismo. Antonio mu odgovori: Glej, sam vrag se lahko sklicuje na sv. pismo! Židovska pozicija izjavljanja je tisto, kar ga postavlja na laž. Izgledajo tako kot mi, govorijo tako kot ji. V Beneškem trgovcu je devet omemb hudiča.

Predpostavka vsakega izjavljanja, vsakega govora je predpostavka, da govorimo resnico. Zunaj dežuje. Govorcu moramo verjeti. Tudi če rečem: Lažem, je spredaj prefiks: Res je, da lažem. Govor ima strukturno resnicoljubnost. 

Ploha vprašanj za Žižka. Voditeljica poskuša zaključiti, Žižek pa kar naprej govori. Najmanj petkrat ponovi, da pa zdaj pa res samo še to pove, potem pa konec.

O, Bog, zakaj si me zapustil? Eli, Eli, lema sabahtani? To reče telo, ne Kristus.

Slavoj Žižek: Dvanajsta kamela kot eno od imen Boga

19:50 — Ideja komunizma je utopična. Tako kot si ga je zamislil Marx, je bil preveč opredeljen s kapitalizmom. To ne pomeni, da moramo idejo opustiti. Moramo radikalno spremeniti idejo, v imenu katere smo začeli delovati. Tukaj smo danes: pod strahotnim pritiskom sovražne propagande. Badiou: Sovražna propaganda poskuša ubit upanje. Merkel, Schäuble: ni alternative. Kaj daje tej propagandi učinkovitost?

Še Alain Badiou: Demokracija je naš fetiš. Ampak kaj je fetiš po Freudu? Zadnja stvar, ki jo vidiš, preden ugotoviš, da ženska nima penisa.

Demokracija daje lažno upanje. Temu fetišu se moramo odpovedati.

Konec predavanja.

19:41 — Proces osvajanja. To make a pass. Moški je lahko obtožen nadlegovanja. Kaj pa, če ženska sprejme? Ugotoviš, da ovire nikoli ni bilo.

Najraje gleda Criminal Investigation. Že stoiki so vedeli: rabimo začetno laž, da lahko spoznamo resnico. Zato je omenjal dvanajsto kamelo in Boga v filmu. Težko je najti pravo laž. Če bi Blair bil agent Cie: v zvezi s filmom Ghost Writer.

19:34 — Za vulgarnega materialista je to prazno eksperimentiranje. A se ni lažje odpovedati Bogu? Kar hočem namignit, fiktivno zavračanje Boga, morda pa Boga res ni. Samo en namig: Poglejte zgodovino krščanstva od Malebranchea do protestantizma. Kot bi rekli v vulgarni srbohrvaščini: Jer mu se tako digao.

Counterfactuals: protidejstvene sodbe. Dupuy: 1. Če Shakespeare ni napisal Hamleta, ga je pa napisal nekdo drug. 2. Če Shakespeare ne bi napisal Hamleta, bi ga pa nekdo drug. Duh časa pa to.

Plehanov: Če ne bi bilo Napoleona, bi pa bil nekdo drug. Spor med interpreti stalinizma: Če ne bi bilo Stalina, bi pa nekdo drug to delal. Trocki, Buharin. Nekaj naključnega se zgodi, potem pa za nazaj postane nujno. Ko je Cezar stal pred Rubikonom, bi se lahko odločil drugače.

19:28 — Jean Dupuy, dvanajsta kamela. Trgovec umre in zapusti enajst kamel: prvi ½, drugi ⅓, tretji šestino: dodal bom eno kamelo, da se račun izide.

Eno od imen dvanajst kamele je tudi Bog. Začel bo s slabim filmom Rapture. [Tukaj je link, Žižek ni napovedal spoiler alerta.] V zaporu pride do konca sveta: Sharon pobegne, ograja se zruši, vse je not — jezdeci Apokalipse, peščeni vihar…

Veš kaj, biblija je globoka literatura, ki je ne smemo jemati preveč resno. Štirje umazani jezdeci itd. Ko pride vnebovzetje, se Sharon znajde v vicah, iz nebes pride Mary, ki jo je sama ustrelila, in pravi: Samo sprejmi Boga, šla bo v nebesa. Hčerka joka. A veš, koliko časa boš morala čepet v vicah? Vem. Za vedno. Konec filma.

Alenka Zupančič: “Odgovorni ste za tisto, kar šele pride.”

19:25 — Za konec: Modus večnega preteklika. Za vse smo odgovorni sami. Čas teče v prazno. Čas je out of joint. Hamlet ne more delovati.

Modus večnega sedanjika, ki se vrača iz prihodnosti. Odgovorni ste za tisto, kar šele pride.

19:20 — Kant jemlje dolžnost, da govorimo resnico, kot ready-made dolžnost.

19:15 — Mark Twain: On the Decay of the Art of Lying.

Saj bi vam rada pomagala, a mi dolžnost to prepoveduje. Hannah Arendt, Eichmann: Izvrševal sem ukaze nadrejenih. Benjamin Constant predlaga vpeljavo načela: Obče načelo in navodila, kdaj tega načela ni treba upoštevati.

19:11 — Nek črnec v Čikagu: Nikoli ni bil tako grobo diskriminiran kot črnec kot zdaj kot kadilec.

19:03 — Kant: Ali je laganje moralno dopustno? Prenagljeno prepoznanje. Benjamin Constant: La Réaction politique. Kant se je s tem poistovetil. Tudi morilcu, ki z nožem lovi vašega prijatelja, se ne smemo zlagati. Kanta zmoti, da laž nastopi kot pravica do izjeme, ki odstopa od univerzalnega.

Kant je to napisal na stara leta. Martin Luther: Nič hudega, če kdaj izrečemo laž, ki bi bila všeč Bogu. V krščanstvu obstaja tradicija dobronamerne laži, laganja za Jezusa. Tudi kreacionisti so v tem zelo spretni.

V duhu razprave v DZ: Laganje o gejih za Jezusa. [Prvi aplavz na odprti sceni.]

Mladen Dolar: “Ekonomija ni mačka na predpražniku.”

18:55 — Dolar zaključi z Alico v čudežni deželi in mačko Režalko.

18:49 — Kako vidimo družbeno zavajanje? Ideologija meri na razsežnost, ki nima zveze z lažjo. Gre za to, kar percipiramo kot realnost, neodvisno od izjav. Najbolj ideološko: ko trdimo, da ne gre za ideologijo. Leva in desna politika se ločita samo po tem, ali regulirati socialo (bolj ali manj). Razlika je v stopni, ne v vsebini.

Levica je desnica s človeškim obrazom.

Ekonomija ni mačka na predpražniku.

18:45 — Gostoljubje: Pridite še kaj. Laganje po bontonu. V moji laži je več forme kot vsebine.

Ali je Iliada resnična? Literature seže dlje kot resnica. Jean Cocteau: “Je suis un mensonge qui dit toujours la vérité.”

18:42 — Paradoks lažnivca Epimenida moramo postaviti v kontekst Solona in sv. Pavla kot začetnika krščanstva.

Kvintiljan: Institutio oratoria. Ironija kot nasprotje tega, kar je bilo izrečeno. Kako s tem, da rečemo A in obenem non-A? Ironija je v bistvu dialektika. To je rekel tudi Hegel. Če govorim ironično — govorim laž ali resnico?

Dva paradoksa laganja: 1. Ali je mogoče govoriti resnico z laganjem? 2. Ali je mogoče lagati skozi resnico? Molière: Ljudomrznik. Alcest je resnicoljubnež. Resnicoljubnost je prepredena s samoljubnostjo. Osamljen v položaju lepe duše.

Mladen Dolar: “Laž in resnica sta par.”

18:21 — Uvod in predstavitev Jele Krečič, začenja Mladen Dolar.

Laž in resnica sta par, ni ene brez druge. Laž je pogoj, da lahko govorimo tudi o resnici. Poleg resnice je treba uvesti še tretji pojem: neresnico. Pri tem gre za zmoto ali netočnost.

Problem laži: epistemološki in moralni. Razmerje subjekta do objekta (ujemanje) in razmerje med subjekti.

Francis Bacon: Če bi vsi govorili resnico, bi umrli od dolgčasa.

Mačka na predpražniku. Primer je izbral Bertrand Russell: The cat sat on the mat. Nursery rhyme. Domačnost, urejeno življenje.
Fiksna, ločena realnost, ki temelji na domnevi, da jaz kot opazovalec stojm lahko primerjam eno in drugo, laž in resnico. Tertium non datur: že Aristotel. Adekvatnost reči in uma: ničelna teorija resnice.

Stvari so se historično zapletle. Če rečem: Lažem. Kaj zdaj? Paradoks lažnivca. Epimenides, doma s Krete. Kretski lažnivec. O njem je znanega zelo malo. Vsi Krečani so lažnivci. Vsi razen mene. Stojim na poziciji izjavljanja. Lahko obelodanim resnico sveta. Postavil bi se na stališče: subjekt izjavlja resnico, subjekt izjave pa je Krečan.

Zadeva ima biblične dimenzije. Sveti Pavel pravi: Veliko je nepokornih blebetačev. Krečani so lagali gorostasno in epohalno. Zeusu so izkopali grob — ali z drugimi besedami, Bog je mrtev.

18:13 — Po skoraj akademske ¼ končno začenjajo.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE