Enotna embalaža cigaret je zadnji čik čez rob prepolnega pepelnika

1.7.2019 / 06:10 1 komentar
Ali kdo pri zdravi pameti verjame, da nekdo kadi določeno znamko ali vrsto cigaret zato, ker mu je všeč dizajn škatlice?
NAROČI SE PRIJAVI SE

Tako rekoč kadilska, nikotinska koalicija sicer skreganih poslancev je ta mesec po hitrem postopku vložila v obravnavo predlog sprememb Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTI). Po tem predlogu bi za tri leta odložili poenotenje embalaže tobačnih izdelkov, ki je (bila) v veljavnem zakonu predvidena za 1. januar 2020.

Enotna embalaža pomeni, da vse škatlice cigaret izgledajo enako: neglede na brand in izdelek so vse zapakirane v karton iste barve, potiskan z istim tipom črk in oblikovan v skladu z istim predpisanim, za vse veljavnim grafičnim dizajnom. 

Gnusne ali ganljive fotografije, ki svarijo o posledicah kajenja, seveda ostajajo. 

Sicer pa je cilj enotne embalaže, da kadilcem onemogočijo vizualno prepoznavanje oz. razločevanje. Ker da je dizajn za potrošnike privlačen. Ker domnevno pospešuje prodajo in stimulira kajenje.

Ta je pa bosa!

Čeprav gre samo za časovni odlog, je poslanski predlog precej presenetljiv. Pa ne samo zato, ker smo doslej bili navajeni na vedno večjo restriktivnost tobačne oz. protitobačne zakonodaje, ne pa na korake v nasprotno smer.

Presenetljiva je ta poslanska prostodušnost: tako je recimo Jani Möderndorfer (SMC), domnevni avtor predloga, po poročanju Mladine izjavil, da se pri sestavljanju zakonodajne pobude ni obrnil na Nacionalni inštitut za varovanje zdravja, ker da se »z njimi [nima] kaj pogovarjati«, saj »bodo do smrti branili svoja stališča«.

Pri tem se je še deklariral za »dolgoletnega kritika [Svetovne zdravstvene organizacije]«, ki mora skrbeti za ves svet, »njega pa skrbi slovenski proračun«. 

No, super. S tem je v bistvu opozoril, da ima država — morda ali celo res — od kajenja več koristi kot pa škode. Kaj pa če država s trošarinami in DDV pobere več denarja, kot pa ga potroši za zdravljenje s kajenjem povezanih bolezni?

To je zelo zanimiva teza. Se sploh ne čudim, da so tobačni lobisti poslancem prodali argumente iz železnega repertoarja odvračanja pozornosti od zdravstvenih problemov k neučinkovitosti restriktivnih ukrepov in postranskih negativnih pojavov. Razmah cigaretnega črnega trga? Zaradi enotnega dizajna? Ta je pa bosa!

Presenetljiva je ta poslanska prostodušnost: tako je recimo Jani Möderndorfer (SMC), domnevni avtor predloga, po poročanju Mladine izjavil, da se pri sestavljanju zakonodajne pobude ni obrnil na Nacionalni inštitut za varovanje zdravja, ker da se »z njimi [nima] kaj pogovarjati«, saj »bodo do smrti branili svoja stališča«.

Zakaj (ne) kadite?

Ideja, da bi vsa tobačna embalaža morala izgledati enako, se mi sicer zdi smešna. Prvič, država se nima kaj vmešavati v dizajn in marketing določenih izdelkov. Pa čeprav spornih.

In drugič, smešno je predvsem zato, ker temelji na posplošeni predpostavki, da privlačna (ali domnevno privlačna), vpadljiva, prepoznavna, od drugih drugačna vizualna podoba embalaže spodbuja kupovanje in potrošnjo določenega izdelka.

Ali kdo pri zdravi pameti zares verjame, da nekdo kadi določeno znamko ali vrsto cigaret zato, ker mu je všeč dizajn škatlice? Resno?! In ali si upa kdo trditi, da bo mladostnik začel kaditi zato, ker mu je všeč dizajn škatlice? Ali celo, da ne bo začel kaditi, ker bodo vsi tobačni izdelki na zunaj izgledali isti oz. domnevno grdi? Le zakaj bi to nekoga odvrnilo od kajenja? Ker se ne bi ali ne bo mogel odločiti?

In ali si upa kdo trditi, da bo mladostnik začel kaditi zato, ker mu je všeč dizajn škatlice? Ali celo, da ne bo začel kaditi, ker bodo vsi tobačni izdelki na zunaj izgledali isti oz. domnevno grdi?

Svoboda podjetništva

In če že omenjam odločitve, naj navedem še argument svobodnega podjetništva. Vsak gospodarski subjekt ima neodtujljivo pravico, da po svoji volji oblikuje svoj izdelek ali embalažo zanj.

Po mojem je vsiljevanje enotne embalaže protiustavno. Že obvezno etiketiranje cigaretnih škatlic s svarilnimi fotografijami dojenčkov s cigareto v obliki dude v ustih ali patoloških posnetkov zombijev in dimljenih pljuč je na meji kršenja svoboščin, o katerih govorim.

Toda enotna embalaža je tisti zadnji čik čez rob prepolnega pepelnika. Dejstvo je, da enotna embalaža proizvajalcem jemlje eno redkih možnosti, da se razlikujejo od konkurence. Jemlje jim pravico do konkurence. Embalaža je v tobačni industriji edino, po čemer se izdelki — vsaj navzven, vizualno, ko so naprodaj — razlikujejo.

No, ostalo jim je še ime blagovne znamke. Tega jim ne bodo mogli vzeti.

Ah, kaj da ne? Nekega dne bodo v prodaji samo še cigarete B4X9, cigarete G81U, cigarete 2FA3 itd. Ker marlboro in lucky strike in boss in west preveč lepo zveni, kajneda?


Opomba: Kolumna je bila prvotno objavljena v tiskani izdaji Večera v nedeljo in na spletni strani Večera v nedeljo, 30. junija 2019, pod naslovom Kaj bi pa vas odvrnilo od kajenja? Dizajn? Nedizajn? Hahahaha!. Verzija na Fokuspokusu je editirana.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE