Šiško: “Cerar je izmeček, morilec!” | Pahor: “Politična kultura napreduje.”

24.10.2017 / 06:10 1 komentar
Največ je izgubila SMC s pozno izbiro kandidatke, največ pa so pridobili Hervardi in Gibanje za zedinjeno SLO s Šiškom.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Iz tega, da Pahor ni zmagal že v prvem krogu, lahko sklepamo, da je s svojim pristopom vsakodnevnega všečnega koketiranja in s hvalisanjem, da želi biti nemoralna neavtoriteta, očitno pretiraval. Ljudstvo ga je počasi le začelo presojati bolj rezervirano. Instagram in druge oblike medijskega ali fizičnega flirtanja so po definiciji kratke sape. Resen predsednik Republike ne more računati, da bodo trajno zadovoljila večino.

Če pomislimo, da je Pahor sam priznal, da vodi permanentno volilno kampanjo že od leta 2012 — in če upoštevamo, da so nekateri protikandidati začeli svoje kampanje katastrofalno pozno, tako rekoč s petletnim zamikom —, bi lahko bil njegov rezultat še slabši. Da bo prišlo do drugega kroga, je posledica seštevka razpršenih glasov več rivalom, ne samo Šarcu. Še posebej to velja za Romano Tomc in Ljudmilo Novak.

Čarobna formula

Pahorjev pristop sem večkrat imenoval “flirtajoči populizem”. Da mu ni uspelo že v prvem krogu, kaže, da bo moral glede tega v prihodnje nekaj spremeniti.

Zakaj je bil sploh uspešen? Da so ljudje kupili Pahorjevo čarobno formulo, bi bilo preveč površno sklepanje. Ne morete mu očitati, da mu je uspelo iz predsedniške funkcije narediti resničnostni šov. Tudi mu ne morete očitati, da je opustil dostojanstveno vedenje v srečevanju s tujimi državniki. Nasprotno. Svojo agendo je podredil mediatizaciji politike. Ta se dogaja samo še kot všečen, sleherniku prilagojen pogled v navezi z množičnimi mediji, ki od prodaje instantnih podob in senzacij živijo.

Zato je Pahor poskrbel, da je vsako njegovo dejanje že samo po sebi zabava, politainment. Preveč enostavno bi bilo zaključiti, da samo vešče uporablja komunikacijska sredstva, da bi se približal predvsem mlajšim volilcem. Temu je v celoti prilagodil svoje politično delovanje — in ravno zaradi te nove konceptualizacije nastopanja kot politainmenta je vsebino povsem podredil zunanji formi populizma.

Šiško kot zmagovalec

Drugi krog bo najbrž prinesel ponovitev leta 2012: Pahorju se bo verjetno obrestovalo, da je v političnem in ideološkem smislu flirtal tudi z desnico, ki bo na koncu najbrž podprla njega. Kljub krutemu svarilu Janeza Janše, naj tega ne stori.

Na teh volitvah je največ izgubila vladajoča stranka SMC s svojo neposrečeno in pozno izbiro, največ pa je pridobil Andrej Šiško, vodja Hervardov in Gibanja za zedinjeno Slovenijo.

Zanj nekateri ugotavljajo, da širi nestrpnost in goji blaga rasistična prepričanja. Najbrž je ravno ta primerjava najbolj simptomatična za družbeno diagnozo danega trenutka.

Če primerjamo rezultat Maje Makovec Brenčič (1,72%) in vodje različnih domoljubnih gibanj Andreja Šiška (2,22%) — predvsem pa njegov šokantno dober rezultat v Mariboru in Podravju —, nam je lahko jasno najmanj dvoje.

Prvič, priča smo resnemu vzponu nacionalističnega populizma. Ne samo Pahorjevemu apolitičnemu in komunikacijskemu populizmu. Ne gre samo za to, da Šiško jezdi na valu protisistemskih parol. Poleg diskurza proti elitam se poslužuje tudi priljubljenih konspirativnih gesel o ukradenih volitvah in ukradeni državi.

Anrej Šiško: “Cerar, ti si veleizdajalec, rodomornik ali genocidnik, zločinec, lažnivec, prevarant in morilec. Skratka, velezločinec. To si ti, zato te ne rabim vikat. Najhujši izmeček naše družbe in slovenskega naroda si ti, fuj, smrad!” — [Screenshot: Gibanje za zedinjeno Slovenijo/FB/Fokuspokus]

Bizarnost medijev

In drugič, živimo v državi bizarnih medijev. Bolj kot sam Šiško bi nas moralo skrbeti to, kako ga obravnavajo mediji.

Šiško rad pozira s svojimi podporniki v uniformah in z orožjem v rokah, kar je po vsem sodeč v Sloveniji legalno početje. V Mariboru so ga (nazadnje letos) sumili ustrahovanja mestnega svetnika in direktorja osnovne šole, ki je v šolo sprejel begunske otroke. Je organizator protestov proti beguncem. V svojih video apelih svari pred prelivanjem krvi, protestnike v podporo strpnosti pa mora pred njim ščititi policija.

Očitno živimo v državi, kjer množični mediji — praktično do zadnjega — teh dejstev med celomesečno kampanjo ni uspelo niti opaziti, kaj šele problematizirati.

Reči Cerarju, da je “izmeček”, in dobiti 2,22%

V državi s tako anemičnimi novinarji lahko pričakujete samo najslabše. Da je Šiško gladko potolkel kandidatko vladajoče SMC, proporcionalno kaže na to, koliko pri nas ljudje cenijo vladajočo stranko in ministrico — in koliko Šiška, ki v svojih javnih nagovorih (kot recimo v tem) razglaša naslednje:

“Cerar, ti si veleizdajalec, rodomornik ali genocidnik, zločinec, lažnivec, prevarant in morilec. Skratka, velezločinec. To si ti, zato te ne rabim vikat. Najhujši izmeček naše družbe in slovenskega naroda si ti, fuj, smrad!”

Prav ironično je bilo slišati v nedeljo zvečer Pahorjevo oceno, da se politična kultura v Sloveniji dviguje. Primerjava med rezultatom MMB in Andreja Šiška resnično kaže, da ima vladajoča politika s svojim zatiskanjem oči resno težavo. Glede volilnega telesa, torej mentalnega stanja državljank in državljanov, jo imamo seveda kar vsi po vrsti.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu In media res v ponedeljek, 23. oktobra 2017, pod naslovom Zmagovalci volitev, izmečki naše družbe in anemičnost medijev. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno s privoljenjem avtorja.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE