Ukradli so nam telefon, ampak srčka pa ne damo!

3.9.2017 / 06:10 Komentiraj
Skoraj smo ostali brez lipicancev. Teran ni več naš. Hrvati hočejo še kranjsko. Zdaj pa so nam Avstrijci vzeli še cesto!
NAROČI SE PRIJAVI SE

To, da v preteklosti nismo znali zaščititi naših stvaritev, kakršna je bil recimo znameniti Iskrin telefon ETA 80 — ali pa smo celo menili, da to sploh ni potrebno —, je šlamparija brez primere.

Tako imenovanega “fitipaldija” posebne, aerodinamične, dirkaške oblike so izdelali leta 1978. Imel ali vsaj želel si ga je vsakdo, ki se je kolikor-toliko spoznal na dizajn. V Kranju so jih izdelali več kot 5 milijonov — še veliko več pa zaradi nezaščitenosti intelektualne lastnine popolnoma svobodno in legalno še drugod po svetu. Po približnih ocenah so v različnih državah in tovarnah izdelali okrog 300 milijonov primerkov tega telefona.

Oblikovalec dr. Davorin Savnik je za svojo stvaritev sicer prejel številne nagrade, pa tudi telefon sam je postal del stalne zbirke newyorškega muzeja MoMA (Museum of Modern Art) in münchenskega Design Museuma.

Toda danes skoraj nihče na svetu razen Slovencev ne ve, da je bil to čisto naš izdelek.

Käsekrainer?

Skoraj smo ostali brez priznanja, da so naši lipicanci res pravi, izvorni lipicanci. Hrvati ne izpustijo iz rok morja, ki je po sklepu arbitraže naše. Izgubili smo teran. Južni sosedje nam hočejo pojesti še kranjsko klobaso. Avstrijci si že tako ali tako jemljejo pravico do uporabe izrazov Krainer Wurst in Käsekrainer. Pa še kaj bi se našlo, kar bi z nekaj več skrbnosti pri vodenju postopkov lahko zaščitili v svojo korist.

Žal pa ne gre samo za industrijsko oblikovanje, morje, plemenite živali in specialitete slovenske kuhinje. Hočejo nam izpuliti še več. Zdaj so se spravili še na naše uboge ceste.

Ne, teh pa ne damo! Pa če pridejo z bagerji nad nas!

Pri Dreisiebnerju

Ljubka cesta v obliki srčka z vedno več objavami postaja legendarna podoba vinorodne Štajerske. Slovenske Štajerske. Cesta pelje mimo kmetije Dreisiebner (na naslovu Špičnik 1, 2201 Zgornja Kungota. Zdaj je zamikala avstrijske vinarje. Našo v vinograde in prekrasno okolje zaljubljeno cesto so brezsramno vključili v promocijski film na spletni strani Österreich Wein. Kot da gre za znamenitost avstrijskih vinorodnih gričev.

Res je, da sta cesta in kmetija tik ob meji, vendar gre za nesporno slovensko ozemlje.  Da gre za Slovenijo, korektno povedo na Trip Advisorju in na spletni strani avstrijskih štajerskih specialitet.

Pa niso samo avstrijski vinarji stegnili lovke po naši srčkasti cesti. Prebrali smo celo, da so si sliko prisvojili tudi Francozi in da z njo promovirajo svojo šarmantno in romantično, prav tako vinorodno pokrajino Alzacijo. S fotošopom so obdelali pročelje kmetije, dodali v ozadju tipično francosko vasico… En dva tri, pa je.

SLO “avtorski” interesi

Od majhne, malo znane in kljub 20-% turistični rasti še vedno neodkrite Slovenije si veliki drznejo brez vsakih moralnih zadržkov krasti vse, kar si zaželijo. Seveda, saj gre samo za cesto! Za brezvezno podobo ceste, vinograda, kmetije in gozda.

Toda ne gre za navadno, nevtralno, netipično podobo. Ta podoba je značilna za Slovenijo in je na slovenskih tleh tudi asfaltirana. Naša je in samo naša. Srca ne damo nikomur!

Zato naj Slovenska turistična organizacija (STO), direktorat za turizem na Ministrstvu za gospodarstvo in še kdo, ki je poklican, da skrbi za naše turistične in cestne “avtorske” interese, pošljejo zahteve vsem tatovom naših prelepih podob, naj jih nemudoma umaknejo.

Prevarantom, ki se kitijo z našimi lepotami in kreacijami, je treba brez leporečenja in pogajanja povedati, kje so meje in česa si ne morejo vzeti ali izposoditi. Ker ni njihovo.

Tako bi se odzvali Avstrijci, če bi slike njihove Španske jahalne šole pripisali Lipici. Ali Francozi, če bi s fotografijami kanske riviere vabili goste v Portorož.

Sploh pa ne razumem, zakaj moramo državljani opozarjati pristojne institucije, kaj morajo ukreniti, namesto da bi nam oni sami sporočali, da so uspešno ubranili naše interese. Saj zato pa jih imamo, kajne?


Opomba: Avtorica objavlja tekste s Fokuspokusa ob ponedeljkih na svojem blogu Kaka — Kako komuniciramo?.

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE