Pred referendumom o Drugem tiru: Vsi manipulirajo. Vsak za svoje interese.
Vlada je včeraj objavila prvi razpis za zbiranje ponudb za pripravljalna dela za gradnjo Drugega tira Koper–Divača. Mnogi to potezo napadajo kot aroganco Vlade, ki da bi se v skladu z dobro prakso morala vzdržati aktivnosti, povezanih s spornim zakonom, o katerem bomo glasovali na prihajajočem referendumu.
Čeprav Cerarjeva Vlada pogosto ravna arogantno, v tem primeru nisem tega mnenja. Predmet referenduma je na namreč Zakon o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom (ZIUGDT). Ne gre za traso Drugega tira, temveč za način financiranja njegove gradnje.
Če ZIUGDT na referendumu pade, ne pade projekt Drugega tira, saj za gradnjo Vlada ne potrebuje posebnega zakona. Pade samo čudaški način financiranja, za kar bi Vlada morala poiskati alternativo.
Zato začetek aktivnosti sam po sebi ni sporen. Vlada s tem samo začenja postopke gradnje in zmanjšuje nepopravljivo škodo, ki bi nastala, če bi se zaradi referenduma začetek gradnje ali sama gradnja zamaknila.
Kovačič, SDS, upokojeni inženirji …
Seveda pa nasprotujoče si strani pred referendumom manipulirajo. Vsaka s svojimi partikularnimi interesi.
Pri tem jim gre na roko, da širša javnost ne pozna natančno ZIUGDT in ne ve, kaj sam zakon pomeni. Manipulirajo vsi. Brez izjeme.
- Vili Kovačič (napačno) predstavlja, da vladni zakon določa traso Drugega tira in da je zakon o Drugem tiru “zakon o zlatem tiru”.
Padec tega zakona ne bi pomenil, da bi vlada morala spreminjati traso. Ta je bila že zdavnaj sprejeta, natančneje v času vlade Janeza Janše pred dobrimi desetimi leti.
- Drugič: za SDS je Zakon darilo z neba, saj želi referendumsko kampanjo izkoristiti za brezplačno predvolilno kampanjo. Zato je SDS proti gradnji Drugega tira nasploh.
Zasebno vam bodo posamezni poslanci SDS povedali, da je Drugi tir nepotreben, kar da je pokazala tudi študija OECD/ITF — namreč tista sramotna amaterska študija, ki smo jo s kolegi z levo roko ovrgli.
V to smer je šla tudi “argumentacija” junijskega sklica seje državnozborske komisije za nadzor javnih financ. Popolnoma zblojena in notranje nekonsistentna argumentacija. Ampak tega, da so v SDS skregani z logiko, ekonomijo in pametjo, smo že vajeni.
Toda skregani so tudi sami s seboj, saj je Janševa vlada pred desetimi leti potrdila sedanjo traso 2. tira.
- In tretjič: manipulirajo tudi razne ad hoc inženirske upokojenske organizacije, ki želijo novo traso Drugega tira, pri čemer ponujajo svoje parcialne rešitve, narisane na zemljevid in nepreverjene na terenu.
… in Duhovnik
In nenazadnje, vsi skupaj — od Vilija Kovačiča, SDS in upokojenih inženirjev — so padli na finto in sklenili nenačelno koalicijo s profesorjem Duhovnikom, ki nam poskuša prodati Disneyland varianto Drugega tira z žičnico na delu trase. Njegov “projekt” je šele v fazi nekaj slideov prezentacije v PowerPointu.
Pri tem pa seveda Duhovnik nikoli ne pove, da njegova zamisel še nikjer na svetu ni bila preizkušena v resnem tovornem prometu, temveč samo v zabaviščnem parku na Floridi ter za vzpenjače in smučarske vlakce.
Ne pove, da večinskega dela trase, ki bo potekal ob obstoječem tiru, sploh ni mogoče graditi zaradi geologije. Ne pove, da bi morali ta tir v času gradnje zapreti in koprsko pristanišče odrezati od zaledja. Ne pove, da bi potrebovali najmanj deset let, da bi pridobili vsa dovoljenja in da je zelo malo verjetno, da bi mu svojo rešitev sploh uspelo tehnično certificirati.
Seveda pa vse te pomanjkljivosti Duhovnikove ideje nobene od strani ne motijo, ko se borijo proti ZIUGDT. Nasprotno! Sliko načrtno zamegljujejo sliko in manipulirajo s slabo obveščeno javnostjo.
Proti lažem in manipuliranju
Kot sem že večkrat napisal, sem tudi sam proti sedanjemu zakonu o financiranju Drugega tira, vendar izključno iz dveh razlogov:
- zaradi načina financiranja, ki v finančno shemo povsem po nepotrebnem vključuje Madžarsko in njen astronomsko dragi kredit oziroma tri nesprejemljive zahteve Madžarske za njeno udeležbo pri financiranju;
- in ker finančna shema v zakonu izhaja iz (pre)visoke vrednosti investicije, ki jo je po strokovnem mnenju mojih kolegov gradbenih inženirjev mogoče znižati za 200 do 300 milijonov evrov.
Tudi sam menim, da ta zakon na referendumu mora pasti in da je treba racionalizirati tako vrednost investicije kot tudi stroške financiranja gradnje. Sem pa seveda proti lažem in manipuliranju, da bi dosegli ta cilj.
Opomba: Tekst je bil objavljen v petek, 25. avgusta 2017, na avtorjevi spletni strani Damijan blog pod naslovom Drugi tir in referendum: Manipulacije, laži in nerazumevanje. Tekst na Fokuspokusu je editiran. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.