InstaPahor: Predsednik kot car multipliciranih podob
Zgodba o slovenskem “Instagram predsedniku”, ki jo je 20. januarja objavila evropska podružnica ameriške medijske hiše Politico in Pahorja primerjala s Trumpom, je postala majhna globalna medijska uspešnica.
Novico o Pahorju kot “evropskem Instagram predsedniku” so pozneje objavili še številni drugi, predvsem spletni mediji od Portugalske do Moldavije: TANJUG, HINA, Večernji list, Novi list, Vijesti, RTS, B92, Dnevni list, 24 sata, Blic, TV Sarajevo, Slobodna Bosna, Kurir, moldavski Independent, Realitatea.net, HVG, Observador.
Portal, ki ga urejajo v Bruslju, se je obrnil name za komentar in povzel mojo tezo o flirtajočem populizmu.
Politico sicer ni izzvenel preveč prijazno. Pahorja je namreč posmehljivo primerjal s prvo damo ZDA: “Melania Trump ni edini model iz Slovenije, ki lahko pride na naslovnice” — omenili pa so tudi, da je predsednik nekoč delal kot maneken, da si je prislužil vzdevek Barbika in kot predsednik postal zvezda Instagrama.
Not a bad guy?
Politicov članek omenja še družbeno parodijo, znano kot #boruting, predsednikovih impozantnih 26.500 followerjev na Instagramu, menjavanje poklicev in seveda prihajajoče volitve. Omenjajo tudi znameniti koledar z 12 mesečnimi upodobitvami in tekst izdatno ilustrirajo z nazornimi grafičnimi primeri Pahorjevega koketiranja z ljudstvom.
Čez nekaj dni je zgledu Politica — sklicujoč se na zapise na tej strani — sledil londonski Times.
To se mi v Sloveniji sicer ne dogaja. Še več. Tudi tematska številka Dialogov, posvečena predsednikovim medijskim (re)prezentacijam, je bila vključno s tiskovno konferenco in okroglo mizo gladko prezrta (z izjemo RTV Slovenija).
V torek se je Politicu in Timesu pridružil še Guardian (po Associated Pressu) in priobčil članek s podobnimi poantami pod naslovom “Barbie, and not a bad guy”: Meet Borut Pahor, Slovenia’s Instagram President. Isto zgodbo je Yahoo.com objavil pod naslovom Forget Trump, Slovenian president rules Instagram.
Vedno je intrigantno spremljati tuje odzive na domače dogajanje, še bolj pa domače odzive na tuje poročanje. — Nekaj Pahorjevih multipliciranih podob z Instagrama (v smeri urinega kazalca: ob Zidu objokovanja v Jeruzalemu, v maski pred snemanjem, na kopanju v neoprenski obleki, ob policijskem avtomobilu v New Yorku, z Naomi Campbell.
Domača recepcija
Vedno je intrigantno spremljati tuje odzive na domače dogajanje, še bolj pa domače odzive na tuje poročanje.
Kako je bilo tokrat?
Naj takoj povem: bolj ali manj v skladu s tezo hrvaške agencije HINA, ki je ob priložnosti zapisala, da obstaja “Pahorjev medijski servis”, ki vedno znova predsednika “olepša”.
Kaj je namreč skupno zapisom, v katerih je predsednik kljub odsotnosti posebnih vrednostnih sodb prezentiran kot tretjerazredni zabavljač? Da medijski zapisi Pahorju pač niso preveč naklonjeni, razen če vam uspe v roku ene minute pozabiti, da gre za predsednika neke države.
In res. Od domačih se o tujih poročilih skoraj nihče ni razpisal. Našel sem spletne zapise na Žurnalu, Svetu24 in Planetu Siol, ne pa tudi v bistveno pomembnejših medijih, kot so RTV Slovenija, Pop TV, Delo, Dnevnik, Večer ali STA. Če že prihaja do objav, so afirmativno ubrane v stilu promocije medijske senzacije, ki da jo predstavlja naš predsednik.
Skratka, kot gre še za en razlog več, zaradi katerega ga moramo jeseni nujno voliti.
Če sem čisto natančen, je edino omembo Slovenska tiskovna agencija zmogla v svojem standardnem bloku, znotraj katerega piše o poročanju drugih medijev. Spodnje vrstice so torej vse, kar so uspeli pribeležiti:
“HINA je poročala še, da je spletni portal Politico naredil zanimivo primerjavo novega ameriškega predsednika Donalda Trumpa in slovenskega predsednika Pahorja, saj oba pogosto uporabljata družbena omrežja. Trump pogosto uporablja Twitter, Pahor pa Instagram. Politico je slovenskega predsednika, ki ima na družbenem omrežju več kot 20.000 sledilcev, označil za ‘evropskega Instagram predsednika’. O tem je poročala tudi srbska tiskovna agencija TANJUG.”
Multipliciranje lastnih podob
Ne mislim sicer, da gre za kakšno posebno sistemsko naklonjenost Pahorju. Del molka lahko nesporno pripišemo uredniškemu zmanjševanju škode, ki se nespontano trudi slediti navodilom, da bi o Pahorju poročali samo na prijazne in prikupne načine. Odkod prihajajo, ni treba ugibati.
Večji del vratarjenja pa bi raje pripisal nereflektiranosti urednikov in novinarjev, ki preprosto ne doumejo, kaj bi lahko bilo s Pahorjevim populističnim koketiranjem narobe, in zato te zgodbe percipirajo kot odvečno navlako, ki domnevno sodi samo v tabloidne medije.
Ravno ta nesposobnost ali odsotnost volje po presoji pa je tisto, ki Pahorju omogoča neovirano medijsko samopromocijo v mediju, ki mu je pisan na kožo.
Kar Instagram namreč omogoča, je slikovna “obdelava” podobe, upodabljanje kot takšno. Ker predsednik tudi v realnem življenju gradi svojo kampanjo na multipliciranju lastnih podob, si boljšega socialnega medija ne bi mogel izbrati.
Opomba: Tekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu In media res v torek, 8. marca 2017, pod naslovom Barbika, naš instagram predsednik. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno s privoljenjem avtorja.