Od višine se ne zvrti: Kreslinov magični realizem

31.8.2016 / 06:08 Komentiraj
4 posebne pokrajine, 4 veliki pesniki: Kras ima Kosovela, Brda Gradnika, Bela Krajina Župančiča — Prekmurje pa Kreslina.
NAROČI SE PRIJAVI SE

Petindvajset let nastopanja v Poletnem gledališču Križanke — tokrat na 64. Ljubljana Festivalu — je Vlado Kreslin s svojim očetom, 88-letnim Milanom, z Beltinško bando, Malimi bogovi in Bigbandom orkestra Slovenske vojske sklenil s popularno Daj mi Micka pejneze nazaj.

To ni toliko Vladova kot Milanova pesem, saj je očitno nastala iz prvinskih izkušnjah. Zato jo je najbolj glasno in prepričljivo zapel prav Milan Kreslin.

Nastopi, besedila, melodije Vlada Kreslina so magični realizem. Vse je na realni ali realistični osnovi, vendar sestavljeno in oblikovano v metafore, v katerih se izrisujeta tako prekmurski lokalni kolorit kot osebni, doživljajsko profilirani trenutek.

Daj mi Micka pejneze nazaj, / ka jes iden v drüjgi kupleraj! // Ne dan tebi pejneze nazaj, / samo idi v drüjgi kupleraj! // Kak naj iden v drüjgi kupleraj, / če mi ne daš pejneze nazaj?

Opomenjanje besed, verzov in besednih zvez ali celo kitic je pri Kreslinu veliko pomembnejši, kot se poslušalci zavedajo — vendar to čutijo in dojemajo podzavestno, elementarno, s predstavljivostjo, ki jo Kreslinova poezija izzove. — [Fotografija: Ljubljana Festival.]

Spontanost in prvinska glasbena senzibilnost

Ne vem, kako v Kreslinovem ustvarjalnem procesu pride do pesemskega in melodičnega izbruha. Mislim pa si, da v osnovnih obrisih najprej ustvarja spontano, nato pa celoto dodeluje z izkušnjami in znanjem, ki sta njegov največji kapital — poleg prvinske glasbene senzibilnosti, seveda, ki jo naš jubilant nedvomno ima.

Brez nje zagotovo ne bi mogel nastopati že toliko let in tako prepričljivo, da prihajajo zvesti poslušalci v Križanke že vrsto let zapored in prepevajo skupaj z njim ali pa celo sami.

Kreslin ve, da je Prekmurje ena izmed morda samo štirih najbolj posebnih slovenskih pokrajin: poleg Krasa s Srečkom Kosovelom, Goriških Brd z Alojzom Gradnikom in Bele Krajine z Otonom Župančičem. Kreslin kot pesnik za njimi ne zaostaja veliko, kot melodik pa ima nesporni primat.

Rojstvo melodije ima v glasbi absolutni primat. To velja za vse glasbene zvrsti — od klasične glasbe in jazza pa do rocka in punka. Če si profesionalec, se lahko vsega naučiš in vse obvladaš.

Toda če se v tebi ne rodi melodija, ki prepriča, to za nadčasovno dimenzijo umetnosti ni dovolj. In Kreslin take nadčasovne melodije že ima.

Daj mi Micka pejneze nazaj ni toliko Vladova kot Milanova pesem, saj je očitno nastala iz prvinskih izkušnjah. Zato jo je najbolj glasno in prepričljivo zapel prav Milan Kreslin. — [Fotografija: Ljubljana Festival.]

Cankar v Cankarjevem domu?

Magični realizem njegove glasbene in literarne, pesniške dimenzije je združevanje realnega in nadrealnega, tako rekoč kozmičnega. Pa ne zato, ker “od višine se zvrti”, ampak ker je pesniška naravnanost še najbližja fenomenološkim pogledom na svet — pa tudi strukturalističnim, da ne rečem transcendentalnim.

Opomenjanje besed, verzov in besednih zvez ali celo kitic je pri Kreslinu veliko pomembnejši, kot se poslušalci zavedajo — vendar to čutijo in dojemajo podzavestno, elementarno, s predstavljivostjo, ki jo Kreslinova poezija izzove.

V nekaterih trenutkih Kreslin to sam podčrta, ko kaj pove ali prebere med koncertom kot kakšen cankarjanski “črtičar”.

Si predstavljate, da bi prišel Ivan Cankar v Gallusovo dvorano Cankarjevega doma in z odra prebral Skodelico kave?

Toda Kreslin tega ne dela na nivoju industrije sreče, zabavljaštva, virtualnosti, kreiranja umetnih jazov in umetnih rajev ali nasploh nekega “modernizma”, temveč z dojemanjem elementarnega človekovega bistva, ki se lahko razvija, preblikuje in raste le tako, da si ves čas to, kar si. To pa je duhovno bistvo.

Kreslinovi koncerti so sobivanje z vsemi, ki ga obdajajo.


OpombaTekst je bil prvotno objavljen na avtorjevem blogu v torek, 30. avgusta, pod naslovom Vlado Kreslin je magični realist. Verzija na Fokuspokusu je editirana. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.

Brez te glasbene senzibilnosti Kreslin zagotovo ne bi mogel nastopati že toliko let in tako prepričljivo, da prihajajo zvesti poslušalci v Križanke že vrsto let zapored in prepevajo skupaj z njim ali pa celo sami.— [Fotografija: Ljubljana Festival.]

FOKUSPOKUS

Naročite se za 1 leto € 20,99


Z nakupom naročnine boste odklenili dostop do vseh vsebin za 12 mesecev od dneva sklenitve naročnine.


Naročilo poteka v Večerovi spletni trgovini.

Vstopite v trgovino...


Za pomoč in vprašanja nam pišite na suport@fokuspokus.si
Vam je potekla naročnina? Samo 20,99€ za 12 mesecev. NAROČI SE