Fantje so brihtni, punce pa pridne
Šola je najvplivnejša institucija v otrokovem življenju. Osnovnošolec preživi v šoli vsaj sto ur na mesec. Sama sem ta del šolanja oddelala že davno, ampak zdaj se vračam. Celo v isto šolo, kamor sem hodila kot otrok. Moji trije sinovi so furt tam, zato se mi zdi pomembno, da grem včasih vprašat, kako jim gre.
Najbolj ga lomi najmlajši. To smo pričakovali. Zaradi drugih dveh me sicer še niso poklicali v šolo, ampak to se lahko še spremeni.
Ne bi razlagala, o čem govorimo na govorilnih, je pa zanimivo, s čim se skoraj praviloma začnejo. Učiteljica vzdihne, zmaje z glavo in reče nekaj v stilu: “Veste, gospa, takšni so pač fantje.”
V vseh teh sedmih letih o tem z učiteljicami še nisem razpravljala, ker vem, kaj mislijo. Se mi pa vseeno zdi, da bi ga lahko zadržale zase. Doma nimam celega razreda. Imam tri fante. Majhen vzorec, ki pa lahko tudi marsikaj potrdi in ovrže. Sploh zdaj, ko sem izbrskala še cel kup raziskav o tem, v kateri koš v šolah tlačijo fante in v katerega punce.
Punce so bolj pridne
Velikokrat slišimo, da so deklice pridne in pri miru, fantje pa preveč živahni in neposlušni.
V šoli velja, da so punce v povprečju bolj uspešne kot fantje. Bolj so zbrane in osredotočene, so pa tudi bolj vestne in urejene. Poleg tega se lepše obnašajo in imajo boljše ocene.
Zato v našem šolskem sistemu — vsaj na prvi pogled — prideš bolje skozi, če si punca. Bolje prideš skozi tudi, če si njena mama. Ideal za prenekatero učiteljico je pač deklica.
Pridna, skoncentrirana in nemoteča, ki tiho in pri miru sedi v prvi klopi in naredi vse, kar ji naročijo. Verjamem, da marsikateri učitelj rad uči tudi fante, ampak po mojem je precej takšnih, ki ne bi imeli nič proti, če bi v njihovem razredu sedele same pridne punce.
Fantje ne znajo biti pri miru. Kar naprej motijo pouk, velikokrat ne delajo domačih nalog in jih za šolo bolj malo briga. Če se spomnim na svoje tri, to ni daleč od resnice. Včasih pomislim, kako bi bilo, če bi namesto treh mulcev imela tri hčerke, ki bi imele same petke.
Pametnjakovič
V 7. razredu je med fanti moderno, da se delaš, da ti za šolo dol visi.
Zadnjič je bil Rožle vprašan in je dobil štiri. To je že od začetka osnovne šole njegova najpogostejša ocena. Skupaj z njim je bila vprašana tudi ena od sošolk, ki je znala za pet. “Valjda je dobila pet, če je pa dobesedno povedala vse, kar piše v knjigi. Sploh mi ni jasno, kako si lahko zapomni vsako besedo,” je komentiral njeno oceno, ko je prišel domov. “Jaz sem si trikrat prebral, pa je. Petke so itak za punce. Meni so štirke čisto okej.”
Punce so pridne, fantje pa bistri
Pravijo, da dečki v povprečju bolje razumejo snov, deklice pa naj bi jo bolje obvladale, ker so se je naučile na pamet. Uspeh deklic da je posledica trdega, zavestnega dela, medtem ko naj bi se fantje učili mimogrede.
Tako misli marsikateri učitelj. Pa tudi učenec, če sem prav razumela svojega sina.
Ni mi všeč, da imajo (moje) fante ves čas za nemogoče in problematične. Niti nočem, da bi sami sebe imeli za preveč pametne. Še najmanj pa me navdušuje ideja, da naj bi bile deklice manj bistre od dečkov. Če bomo o njih tako mislili, bodo takšni tudi postali. Ali pa so že.
Pa veliko ljubše bi mi bilo, če bi učiteljice začenjale govorilne ure s stavkom v stilu: “Veste, gospa, takšni so pač otroci.”
Prispevek je nastal v okviru projekta Uravnotežimo odnose moči med spoloma, ki ga izvaja Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.