Janša za prepoved burk? Spoštovanje slovenskih navad? Glej, kdo se oglaša…
Nad predlogom poslanske skupine SDS, da bi v Sloveniji z zakonom prepovedali nošenje burke in nikaba na javnih mestih, bi človek lahko samo skomignil z rameni. In dodal, da česa drugega od Janše in janšistov tako ali tako ni mogoče pričakovati.
Le kako bi ta združba mogla razumeti kaj več od svojih trenutnih koristi? Da jim ni mar za dobrobit Slovenije in Slovencev, pa so v praksi že dokazali. In to večkrat. Torej ne gre za prvo asocialno, Slovencem škodljivo bedastočo z njihove strani.
Vendar pa ob tem predlogu ne smemo samo skomigniti z rameni. In to iz več razlogov. Najprej zato, ker se zdi predlog sprejemljiv tudi drugim političnim strankam. Kar že predstavlja problem. Še večjega pa predstavlja argumentacija, zakaj bi v Sloveniji to prepoved morali uvesti.
Človeku je kar slabo
Kot enega od argumentov je bilo slišati sklicevanje na to, da ima to prepoved uvedeno tudi Francija. Druga dva argumenta pa je izustil kar Janša sam, ko je povedal, da je ta predlog utemeljen iz varnostnih in kulturnih razlogov:
“Varnostni [so] sam[i] po sebi razumljiv[i], kulturni pa [so] v dejstvu, da želimo, da se v Sloveniji spoštujejo slovenske navade in slovenska tradicija in da se te navade in ta tradicija ne spreminja.”
Človeku je kar slabo. Očitno ni nihče pomislil, da si Francije ne moremo jemati za zgled. S svojo zgrešeno politiko je namreč oblikovala teroriste, ki so jo napadli. In pred katerimi zdaj trepeta vsa Evropa.
S francosko politiko in s francoskim odnosom do muslimanov je očitno nekaj narobe, če je prišlo do takšnih reakcij. In dobro vemo, kaj je narobe. Natanko to, da ne dovoljujejo drugačnosti. Da jo kriminalizirajo. Prepovedujejo z zakoni. Marginalizirajo. Ponižujejo. Ji kratijo dostojanstvo. Jo izrivajo iz družbe. V predmestja. V brezperspektivnost.
Odpor in frustracije
Takšno ravnanje vzbuja odpor v vsaki socialni skupini, ne samo v islamski. Povzroča frustracije. Motivira za boj. Za boj proti tistim, ki potiskajo drugačne na rob.
Socialni in kulturni antropologi znajo o tem veliko povedati. Ta model evropskega odnosa do prišlekov je vedno in povsod rojeval odpor. Če ne militantnega, pa nemilitantnega. Če ne odkritega, pa prikritega. Če nič drugega, je vzbujal reakcijo, ki jo je Marshall Sahlins opisal z ugotovitvijo, da nativci, ki pridejo v stik z Evropejci oz. Zahodnjaki, ne postanejo manj to, kar so, ampak še bolj to, kar so.
Militantne oblike sklicevanja na lastno nativnost so praviloma reakcije na stik z Zahodom in na nerazumevanje Zahoda, kako izoblikovati medkulturni stik, ne da bi prišlo do agresivnih reakcij.
Recept: spoštovanje
Recept se z eno besedo glasi: spoštovanje. Spoštovanje nativcev. (Ne Evropejcev, seveda. Kar je treba zaradi splošnega nerazumevanja Zahodnjakov izpostaviti eksplicitno.) In kar bi za trenutno evropsko, pa tudi svetovno situacijo pomenilo: spoštovanje islama.
Če je koga strah, si naj plača psihiatra. Kliničnega psihologa. In analizo. Za naše privatne strahove ni kriv islam. Za to je kriva naša individualna zgodovina. Mešanje vzrokov je tu lahko usodna napaka. Ki so jo Francozi storili. Zato se po Francozih res ne moremo zgledovati.
Blodno zgrešeno
Enako blodno zgrešena sta tudi druga dva argumenta, ki ju je navedel Janša.
Varnostni, ki naj bi bil sam po sebi razumljiv, spet meša vzroke in posledice. Kolikor vemo, teroristi niso bili oblečeni v burke. Ampak so na video posnetkih ponosno razkrivali in še vedno razkrivajo lastne obraze. Teroristi ne prikrivajo lastne identitete. Ampak jo izzivalno razkrivajo. Kar bi moralo celo Janši nekaj pomeniti. Sporočati.
Slovenske navade in tradicija?
Še bolj bloden pa je kulturni argument.
Želja, da bi v Sloveniji spoštovali slovenske navade in tradicijo, je sicer všečna. Populistično všečna. Vendar prazna. Ker če bi hoteli, da v Sloveniji spoštujemo slovenske navade in tradicijo, bi se moral Janša zavzemati za ukinitev privatne lastnine produkcijskih sredstev in za uvedbo kolektivne. Zavzemati bi se moral za ukinitev parlamentarne demokracije in za uvedbo neposredne demokracije. Ki jo napačno razume kot ostanek socializma. Zavzemati bi se moral za ukinitev kapitalizma, še posebej zahodnega, in za uveljavitev neke vrste samoupravnega socializma. Ki spet ni ostanek socializma. Zavzemati bi se moral proti prevladi ekonomskih kriterijev nad družbenimi. Ker tudi to ni slovenska tradicija. Slovenska tradicija je namreč nadrejenost socialnih kriterijev ekonomskim.
Itd. To bi torej moral Janša početi, če mu je kaj do tega, da bi v Sloveniji spoštovali slovenske navade in tradicijo in da bi te navade in ta tradicija tudi ostale. Ker to, kar dela, odkar je prilezel v politiko, je ravno poskus nasilnega spreminjanja tako slovenskih navad kot tradicije.
Česar pa seveda ne moremo pričakovati. Razen če bi Janšo to spet pripeljalo na lestvico dvajsetih najbolj priljubljenih politikov.
Zato zdaj spet burka. In nikab.