Na odru eno, na faksu drugo: “Gospodje Pankrti, jest vam ne verjamem!” (2.)
Prejšnji teden sem postavila tezo, da Pankrti danes niso več protisistemski, ampak prosistemski bend. Da objektivni učinek njihovega delovanja ni rušenje obstoječih gospostvenih razmerij.
Čeprav je po drugi strani iz samozadovoljstva in samonavdušenja nad lastnim delovanjem članov benda jasno, da mislijo, da delujejo zelo protisistemsko. Enako kot misli tudi njihova navdušena publika.
V resnici pa je objektivni učinek delovanja Pankrtov prosistemski. Ali povedano drugače, s svojim delovanjem reproducirajo gospostvena razmerja, značilna za današnji slovenski postsocialistični kapitalizem. Sami se tega očitno ne zavedajo. In tudi njihova publika ne. Kar dela njihovo delovanje še bolj učinkovito.
Njihovo delovanje namreč vključuje samozaslepitev glede lastne pozicije v gospostvenih razmerjih in učinkov lastnega delovanja članov benda. Samozaslepitev pa je tudi na strani njihove publike.
Kaj vladani sploh razumejo
Oboji si mislijo, da delajo nekaj povsem drugega kot v resnici delajo. In kot vemo, so takšne prakse v reproduciranju gospostvenih razmerij tudi najbolj učinkovite. Predvsem zato, ker bistva obstoječih gospostvenih razmerij in njihove reprodukcije vladani sploh ne razumejo.
Njihovo nerazumevanje lastnih praks v reprodukciji gospostvenih razmerij v sodobni slovenski neokapitalistični družbi je večplastno. Pankrti najprej ne razumejo, kakšen učinek v reprodukciji gospostvenih razmerij imajo načela in prakse, kakršne so njihove. Kritika, negacija, biti proti itd. so v kapitalizmu že zdavnaj postale prakse, ki reproducirajo razmerja med vladajočimi in vladanimi.
Tudi zato, ker dajejo vladanim — ki lahko kritizirajo, so proti, negirajo, prakticirajo domnevno alternativne prakse itd. — občutek svobode ter zadovoljstva z lastnim delovanjem in lastnim bivanjem.
Logika Ida
Drugič, Pankrti ne razumejo nečesa, o čemer je pisal že Slavoj Žižek. Da namreč današnji kapitalistični sistem oziroma gospostvena razmerja v njem delujejo po tisti logiki, za katero se zavzemajo in jo prakticirajo sami. To je logika ugodja in uživanja. Imperativa: “Uživaj!” Logika Ida.
Zato pa Pankrti niso kritiki sodobnega kapitalizma in današnje slovenske neokapitalistične družbe, niti borci zoper za te družbe značilna gospostvena in eksploatatorska razmerja, temveč so ravno nasprotno med najuspešnejšimi promotorji te logike.
Še toliko bolj, ker se na prvi pogled ne vidi, kaj Pankrti v resnici delajo. Zdi se namreč, da se borijo zoper gospodarja. Zoper logiko, na kateri temeljijo današnji sistem eksploatacije vladanih. V resnici, objektivno, pa logiko teh razmerij in tega načina gospostva širijo. In to zelo učinkovito. Najbolj učinkovito med tistimi, ki zase mislijo, da so proti sistemu. Proti današnjemu kapitalizmu. Proti današnjemu slovenskemu neokapitalizmu.
Med njimi so ključna in najbolj kritična populacija prav mladi. Tisti mladi, ki zase mislijo, da se upirajo. Tisti mladi, ki se hočejo upirati. Tisti, ki jih Pankrti in drugi domnevni alternativci uspešno zapirajo v sistem. V katerem sicer lahko govorijo zoper sistem. A v praksi zoper njega nič ne naredijo.
Pa še praktični dokaz
Dolžna sem še praktični dokaz vpetosti Pankrtov v obstoječa gospostvena razmerja in v reprodukcijo eksploatacije. Praktični dokaz je dal kar eden od članov benda sam, ko je pred kakšnim letom na faksu, kjer sva skupaj poučevala, javno nastopil zoper kritiko današnje kapitalistične (in) slovenske družbe. In to z argumentom, da se v tej družbi sam počuti dobro.
Kar pomeni, da omenjeni gospod — ki se seveda dela, da ni gospod, in ki ima imidž negospoda — na odru govori oz. poje eno, na faksu pa govori in predvsem dela nekaj povsem drugega. Nasprotnega. Na odru se predstavlja kot nasprotnik sistema. Na fakulteti pa nastopa zoper njegovo argumentirano kritiko. Je zagovornik sistema. Torej zavestna dvojna pozicija. Oziroma en velik blef.
Zaradi vsega povedanega je torej treba prakticirati držo Gospodje, jaz vam ne verjamem. Vendar ne iz protesta zoper formalne mehanizme in instance oblasti. Ampak zato, ker so gospodje, ki jim ne smemo verjeti, predvsem Pankrti sami. In njim podobni.
Konec.