KP premier Popovič ima več pojma o Drugem tiru kot SLO župan Cerar
Srečanje med koprskim županom Borisom Popovičem in predsednikom vlade Mirom Cerarjem se je končalo z zanimivo, a zame pričakovano izjavo župana Popoviča.
Po poročanju Pop TV je nekajkrat povedal, da ima občutek, da je predsednik vlade slabo informiran o Drugem tiru:
“[Popovič] je dobil občutek, da so sodelavci Cerarju prikrivali določene informacije. Cerar je sicer po njegovih besedah izrazil zaupanje v svoje službe, a kljub temu napovedal, da bo Popovičeve premisleke preveril.”
“‘Že prej sem bil prepričan oziroma sem upal, da predsednik vlade nima vseh podatkov. Kot sem ugotovil, jih tudi [res] nima. Upam, da bo, ko jih bo [imel], ustrezno reagiral in končal mandat,’ je poudaril Popovič.”
“Kot je izpostavil [Popovič], sicer razume, da premier zaradi obilice obveznosti ne more biti obveščen o vsem, a se mu zdi prav, da se ustrezno odzove in preveri, ko ga nekdo opozori na dejstva.”
No, to.
Da Cerar ni najbolje informiran o največjem vladnem projektu in da mu najožji sodelavci ne povejo vsega, sem tudi jaz mislil lani spomladi. Zato sem takrat zaprosil za sestanek, na katerem bi mu lahko pojasnil vsebinske podrobnosti v zvezi s projektom.
Dobil sem odgovor, da je predsednik vlade o projektu dobro informiran in da ne potrebuje dodatnih informacij.
Okej, v redu.
Podobna zgodba se je ponovila pred tremi tedni, ko smo v Svetu za civilni nadzor nad projektom Drugi tir prosili za sestanek s predsednikom vlade, in nato spet pred dvema tednoma, ko smo želeli, naj nam pojasni, zakaj je vključitev Madžarske v financiranje tako nujna, da se vlada o tem noče niti pogajati.
Do sestanka ni prišlo, ker smo dobili zelo nespodoben pogoj, da do njega pride. Vendar pustimo to.
Kaj je komu jasno?
Župan Popovič je za razliko od predsednika vlade Cerarja z izjavami pokazal, da mu je bolj jasno, za kaj gre pri Drugem tiru in kako ga izgraditi bolj učinkovito in ceneje:
“Drugi tir bi moralo po njegovem mnenju graditi državno podjetje kot Slovenske železnice. Dodatnih 200 milijonov evrov stroškov za državo po Popovičevih besedah ne bi smela biti težava, saj bi se vložek med drugim povrnil skozi Luko Koper.”
“Kot je pojasnil Popovič, mu je Cerar sicer dal namig, da razmišljajo o dvotirni progi, a zakon te možnosti kljub vsemu ne predvideva. Zato si [Popovič] želi, da bi bilo pred začetkom gradnje jasno določeno, da bo proga dvotirna.”
“Premier po Popovičevih besedah ni vztrajal niti glede sodelovanja Madžarske v projektu, kar koprski župan pripisuje nasvetom Cerarjevih svetovalcev, ki da so na podlagi aktualnega dogajanja presodili, da bi bilo stališče koristno prilagoditi.”
Popovič zagovarja Duhovnikovo varianto, ki pa je tehnično nepreizkušena v pogojih težkega tovornega prometa. Žičniške železniške proge se v svetu uporabljajo samo za smučarske in turistične vlakce ter vlakce v zabaviščnih parkih in rudnikih, kar so seveda povsem neprimerljive reference.
Perla
Seveda pa tudi župan Popovič ni perla. Pri njegovih zgornjih izjavah je namreč treba biti pozoren na to, česar ni povedal.
Ni namreč povedal, da se zavzema za gradnjo drugega Drugega tira po Duhovnikovi varianti. Torej po žičnici skozi 4-km predor.
Problem te variante je, da obstaja zgolj kot ideja na papirju oz. v Powerpointu, da ni sprojektirana in umeščena v prostor, da nima nobenih soglasij, gradbenega dovoljenja, študije izvedljivosti, investicijskega programa itd. Nima ničesar.
Je samo inovativna, toda abstraktna ideja. Za realizacijo bi bilo (pri nas) potrebno kakšnih 10 let — od ideje in dovoljenj pa do teoretičnega začetka gradnje okrog leta 2027.
Ampak takrat bo že prepozno za luški in železniški pretovor čez Slovenijo, saj bo Avstrija leta 2025 dokončala svoj krak baltsko-jadranskega koridorja in s tem tovor preusmerila mimo Slovenije.
2.000 ton
In drugič, Duhovnikova varianta je tehnično nepreizkušena v pogojih težkega tovornega prometa. Žičniške železniške proge se v svetu uporabljajo samo za smučarske in turistične vlakce ter vlakce v zabaviščnih parkih in rudnikih, kar so seveda povsem neprimerljive reference.
V primeru Drugega tira bi tak projekt s težavo dobil tehnično dovoljenje za obratovanje. Ni namreč jasno, kdo bi to sploh lahko certificiral, saj žičniške železniške proge (tovorne) po svetu sploh ne obstajajo.
V tehnične podrobnosti se ne bom spuščal, ker ni moje področje, vendar vam lahko strojniki in železniški strokovnjaki hitro razložijo, v čem so težave potiskanja ali vleke tako velike mase (2.000 ton) z jeklenico po strmem hribu (8% naklona) navzgor ali navzdol skozi 4-kilometrski predor.
Popovič bo položil izpit, kaj pa Cerar?
Koprski župan Popovič je učljiv. Verjamem, da bo od zavzemanja za Duhovnikovo idejo kmalu odstopil. Tako kot je odstopil od ideje, da bi namesto proge Koper–Divača raje izgradili nekajkilometrsko progo do Trsta in tovor preusmerili po pontebanski železnici mimo Beljaka čez Avstrijo. S tem bi Slovenske železnice spravil ob delo in v bankrot. In tako kot je odstopil od ideje, da bi Drugi tir izgradili Kitajci za 400 milijonov evrov.
Ko si bo naslednjič premislil, bo prišel do našega predloga, ki ga je res mogoče izgraditi za 400 milijonov evrov ceneje od vladnega predloga. Vendar brez kakršnegakoli hokuspokusa s Kitajci ali Madžari — samo z upoštevanjem standardov gradbene stroke.
Popovič se bo po mojem hitro informiral in absolviral materijo. Skrbi me kvečjemu za Cerarja…
Opomba: Tekst je bil objavljen v torek, 23. maja 2017, na avtorjevi spletni strani Damijan blog pod naslovom Ko ima župan Popovič bistveno več pojma o vladnem projektu od predsednika vlade Cerarja. Tekst na Fokuspokusu je editiran. Objavljeno v dogovoru z avtorjem.